20 سال پیش بازی Crash Team Racing متعلق به Naughty Dog کمپانی بازیهای ویدیویی، عنوان «یکی دیگر از بازیهای خوب مسابقهای» را به خود اختصاص داد و تا به امروز خط سیر پویای این بازی، فوت و فنهای جذاب و متنوع، سیستم افزایش سرعت و قدرت (Power Slide mechanic) چالش برانگیز اما قدرتمند در ماشینها و همینطور عدم وجود آیتمهای به دست آوردنی و اضافی در بازی، آن را به بازیای تبدیل میکند که سزاوارتر از این باشد که زیر سایه بازی Mario Kart قرار بگیرد. با وجود چند مسابقه تکنفرهای که بهصورت جدی نا امید کننده هستند، Crash Team Racing Nitro-Fuele یک بازی ماشینسواری هیجانانگیز است که قسمت عمدهای از نسخه اورجینال را دستنخورده نگهداشته است، درحالی که کیفیتهایی را به بروزرسانی جدیدش اضافه کرده است، مانند زاویه تصویر HUD بهبود یافته شده در این بازی و آپشن های مدرن و لازم مثل آیتمهای تزیینی و زیبایی که باز شدنی هستند.
مسابقات Crash Team Racing Nitro-Fueled با مسیرهای آشنا، رنگهای روشن کارتونی و طرح خندهدار متوقف کردن نیترو اکسید که کره زمین را تبدیل به پارکینگ میکند، مستقیماً من را به سال 1999 و اوایل 2000 میبرد. اما این تغییرات روی نسخه اورجینال باعث نمیشود این بازی در همان گذشته بماند. با جزییات واضحی که در گوشهی تصویر این بازی دیده میشود و همینطور انیمیشنهایی که به کاراکترهای بازی اضافه شده و به آنها شخصیت زیادی داده است، از نظر بصری بسیار خیرهکننده ظاهر میشود. قابلیت جابجا شدن بین کاراکترها در حالت ماجراجویی و آپشن های تزیینی و زیبایی، بسیار افزونههای خوشایندی هستند و همینطور یادگیری برای مسلط شدن به هر کدام از 31 مسیر، به خاطر پیچهای پر تکرار و باریک و تم مسابقهای جذابشان، خودش یک چالش تحسین برانگیز حساب میشود.
حالت ماجراجویی، بازی آفلاین و آنلاین، پنج حالت نبرد و سه حالت چالشی بر اساس نسخه اورجینال در بازی CTR Nitro-Fueled وجود دارد اما چیزی که اهمیت دارد این است که تو این بازی وقتی پشت فرمان مینشینید چه حسی دارید! با توجه با این موضوع CTR Nitro-Fueled یک موفقیت بهحساب میاید. سرعت فوقالعاده سریع، که بهطور قابلتوجهی سریعتر از Mario Kart 8 Deluxe است، میتواند در ابتدا باعث دردسر و تصادفهای مکرر شود اما بهمحض اینکه مسیر دستتان بیاید میتوانید از جنون سرعت لذت ببرید. ماشینها به خودی خود سریع هستند اما وقتی از سیستم افزایش سرعت استفاده میکنید، سرعت در این بازی را به مرحله دیگری میبرید!
افزایش قدرت، دریفتینگ (یا به اصلاح خودمان همان دستی کشیدن) سیستمهای کلاسیک بازیهای ماشینی هستند اما CTR Nitro-Fueled یک رویکرد منحصربهفرد به این موضوع دارد. گوشه پایین سمت راست یک حالت نمایشی HUD دارد که مجهز به توربو متر بزرگتر و بهتر است که ما در بازیهای قبلی آن را به صورت آزاد شده داشتیم. برای اینکه بدانید که چطور کار میکند به این دستورالعمل توجه کنید. شما با نگه داشتن دکمههای L1 یا R1 یک شتاب میگیرید و حالا باید جوی استیک را به مسیری که در آن قصد دریفت کردن دارید حرکت دهید. توربو متر پر میشود و هنگامی که قرمز میشود میتوانید با استفاده از زدن روی تریگر مخالف یک تقویت "خوب" ایجاد کنید و بهصورت راکتی رو به جلو حرکت کنید اما اگر کمی بیشتر نگه دارید، متر در قسمت دوم پر میشود و شما به تقویت "کامل" دست پیدا میکنید که شما را رو به جلو حتی سریعتر از قبل شتاب میدهد. این کار را سه بار زنجیروار پشت هم انجام دهید تا به یک تقویت خیلی خیلی سریعتر برسید که به اصلاح بالاترین حالت تقویت فردی است.
میزان بازخوردی که توربو متر به شما میدهد سیستم افزایش قدرت و سرعت را برای شما قابلفهم میکند اما در حین مسلط شدن به آن سخت است. شما دقیقاً میدانید چه وقتی و چرا شما شکست میخورید و هنگامی که شما موفق میشوید، میتوانید با افتخار به پیروزی برسید.
مسیرهای خوب
31 مسیر انفرادی در این بازی وجود دارد که در این زمینه از مطابقت با هر دو بازی Crash Team Racing و Crash Nitro Kart اجتناب کرده است. با این وجود، این مسئله که در حالت ماجراجویی تنها ما را به 17 مسیر (منهای چند آپشن اختیاری) میفرستد نا امید کننده است.
اما من تک تک این مسیرها را تحسین میکنم، آنجایی که مجراهای فاضلابی شما را ترغیب میکند وقتی در تونلهایی هستید که پیچ ندارد و یک خط مستقیم است، سیستم افزایش قدرت را با استفاده از توربو بکار بگیرید. همینطور با اینکه فکر میکنید الگوهای مسیر قابل پیشبینی هستند، موانع محیطی شما را غافلگیر کرده و ثابت میکنند که یک چالش واقعی بهحساب میآیند. آیا حتی وقتی بشکه بعدی نزدیک است به شما اصابت کند از تقویت سرعت استفاده میکنید؟ آیا میتوانید از پس ظرفهای شیشهای که مدام جابجا میشوند بربیایید بدون اینکه توسط گیاههای کنار مسیر خورده شوید؟ مسیرها طوری طراحیشدهاند که سیستم افزایش قدرت در این بازی بدرخشد و نتیجه چیزی سریع، مفرح و خاطرهانگیز است.
این بازی یک مسابقه ماشین بازی بدون آیتم نیست و تمام آن 11 مورد محبوب در بازی CTR بازگشته است (دو مورد از آنها مختص به حالت نبرد است). اکثر این آیتمها با توجه به ژانری که به آنها داده شده از روشهای قابل پیشبینی مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از آنها شکستناپذیری و افزایش سرعت را فراهم میکند، توربو ها افزایش قدرت ماشینها را به همراه دارند، ظرفهای شیشهای بهعنوان تلههایی در مسیر مورد استفاده قرار میگیرند و غیره. اما من همیشه عاشق این مسئله بودم که تا چه اندازه سری بازیهای Crash racing از داستان و خط اصلی دنیای بازیهای پلتفرمر Crash Bandicoot بهره میگیرد. ماسک Aku Aku بهصورت کلی باعث شکستناپذیری میشود اما وقتی Dr. Neo Cotex این ماسک را برمیدارد بجای آن تبدیل به ماسک Uka Uka میشود. درست مثل نسخه پلتفرمر آن، جعبههای تی ان تی تنها چند ثانیه بعد از اولین لمس منفجر میشود. اما زمانی که با ماشین به سمت این جعبهها میروید روی سرتان قرار میگیرد تا با بالا و پایین پریدن پشت سر هم امید این را داشته باشید که قبل منفجر شدن از شرش خلاص شوید. به همان ترتیب میوههای wumpa شاید اساساً شبیه همان سکههای بازی Mario Kart به نظر برسند اما علاوه بر اینکه سرعتان را افزایش میدهد، بهمحض اینکه 10تای آنها را جمع کنید شما به نهایت قدرت دست پیدا میکنید. جعبههای تی ان تی بهمحض اینکه لمسشان کنید تبدیل به جعبههای نیترو میشوند و ظرفهای شیشهای سبز به رنگ قرمز درمیایند که نه تنها باعث چرخیدن دیوانهوار شما نمیشود بلکه ابرهای بارانی هم بالای سر رقبای شما قرار میدهد که برای چندین ثانیه باعث کند شدن سرعت آنها میشود تا زمانی که دوباره ریکاوری شوند.
بهشدت دشوار
سرعت زیادی که بهصورت پیشفرض و اجباری در بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled وجود دارد و همینطور نبودن آیتمهای به دست آوردنی اضافی، این بازی را به هیجانانگیزترین بازی ماشین مسابقهای تبدیل میکند که تا به حال بازی کردهام. اما از آن نوع بازیهای ماشینی نیست که بخواهید در ایام خاص و دورهمی ها یا در یک جمع دوستانه آن را بازی کنید.
اگر توی بازی CTR Nitro-Fueled بد هستید، آیتمها نمیتوانند شما را نجات دهند و برای صعود به قله این بازی نباید به آن به دید یک تپهی کوچک ناچیز نگاه کنید. وقتیکه رقبای شما به درک سیستم افزایش قدرت و سرعت میرسند در بازی چند نفره سرگرمکننده است، اما بعد از مدتی این فکر به سرم میافتد که باید چهکار کنم بیشتر از چیزی که این بازی دارد از آن لذت ببرم. بازی CTR Nitro-Fueled چندتا آیتم دارد که حتی میتواند پرونده یک مسابقه را ببندد! مثل the Warp Orb که این امکان را میدهد با ضربه زدن و کنار زدن بقیه رانندهها جلوتر از همه قرار بگیرید درست شبیه آیتم blue shell در بازی Mario Kart. اما اینها غالباً خیلی زیاد تکرار نمیشوند تا از پیشروی بسیار زیاد یک نفر در مسابقه جلوگیری کند.
حالت دور از واقعیت ماشینهای مسابقه و زمانی که طول میکشد به این بازی تسلط پیدا کنید هر از گاهی احساس میشود. درحالیکه میزان سختی این بازی از نظر من منحصربهفرد و انگیزشی است اما کار را برای افرادی که کمتر به این بازی وارد هستند دشوار میکند. Mario Kart مهارت زیادی را میطلبد اما آیتمهایی نظیر Bullet Bill به پایان رساندن مسابقه را حتی برای کسانی که ضعیف رانندگی میکند آسان میکند.
با وجود تمام تجربیات من، رسیدن به مقامهای برتر در مسابقه قدم سادهای نیست. این در حالی است که سیستم امتیازدهی در طول حالت کاپ قدیمی و بیرحمانه است، وقتی متوجه میشوید به جایگاه پنجم و پایینتر در مسابقه صفر امتیاز میرسد!
درحالیکه خیلی از پلیرها منحصراً به حالت آنلاین و درونشبکهای بازی میپیوندند، CTR Nitro-Fueled یک حالت بازی تکنفره تمام و کمال در تمامی 5 جهان متصل به هم در این بازی دارد که میتوان آن را در حالتهای کلاسیک و Nitro-Fueled بازی کرد.
حالت Nitro-Fueled به شما این اجازه را میدهد که بتوانید کاراکترها و ماشینها را به هر شکلی که دوست دارید عوض کنید. اگر شما دارید زمان سختی را برای رسیدن به جایزه نفر اول صرف میکنید، توانایی عوض کردن کاراکترها برخلاف نسخه اورجینال میتواند مفید باشد برای اینکه توانایی هرکدام از کاراکترها متفاوت است.
من زمان زیادی در بازی CTR با شخصیت مورد علاقهام Coco مسابقه دادم و ماشینسواری کردم. شخصیتی که جزو اولین کاراکترهای زنی هست که من از روی علاقه آن را انتخاب کردم و با آن بازی کردم. اما آمار متعادل کاراکتر Dr. Cortex به من کمک کرد که بالاخره به مقام اول در Hot Air Skyway برسم. همینطور شخصیت Polar راننده کلاس مبتدی، ، برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی عالی بود. او واقعاً قابلستایش است.
کسانی که تمایل دارند حالت قدیمی این سری بازی را داشته باشند میتوانند از اول تا آخر در حالت کلاسیک با یک شخصیت و یک ماشین اصلی بازی کنند. حتی تمام شخصیتها مانند نسخه اورجینال مساوی هستند و حالتهای دشواری در این حالت دیگر وجود نخواهد داشت. شخصاً من نسخه مدرن این بازی را ترجیح میدهم چون عوض کردن شخصیتها چیز جذابی هست و آپشن تزیینی و زیبایی برای اینکه توی محیط ریخت و پاش کنید بسیار سرگرمکننده به نظر میرسد. اما حالت کلاسیک هم راه خوبی است برای بازسازی کردن و تدوین دوباره بازی تا هم به نسخه اورجینال متعهد باشید هم بهبودهایی را در آن ایجاد کنید و بازیکنهای جدید را وارد آن کنید.
گذشته از مسیرها و کاپها در این بازی اول شدن بیشتر از هر چیز دیگری به چالش کشیده میشود. شما باید در هنگام مواجهه با زرادخانههای رقیبان خود در بازی، سیستم افزایش سرعت و قدرت را بدون لحظهای وقفه بکار بگیرید. اما پروسهی اول شدن تو هرکدام از مسیرها برای اینکه بتوانید شخصیت رئیس (boss) را آزاد کنید و پس از غلبه بر او به مرحله بعد بروید، میتواند خستهکننده باشد.
تا آخر این کمپین ممکن است که در بازی CTR بسیار حرفهای شوید اما در کنارش ممکن است از CTR متنفر هم شوید. علاوه بر مسیرهای دشوار، رئیسها هم آپشن هایی دارند که عملاً امکان ندارد توی هر سه دور شما جلوتر از آنها باشید. مهم نیست چقدر فاصله بین خودتان و آنها ایجاد میکنید، آنها بالاخره به شما میرسند. هدف شما این است که در واقع انتهای هر مسیر از آنها جلو باشید و بهاینترتیب است که جایگاه واقعی شما محاسبه میشود.
در ابتدا یک مقدار اذیت کننده است که شکستهای دردناکی را پشت سر هم تجربه میکنید. اما درنهایت وقتی به پایان کمپین میرسید تبدیل به موضوعی مضحک و خندهدار میشود آنجا که یکی از رئیسهای نهایی بمبهایی که شبیه توپ بولینگ هستند را بدون سپر به سمت جاده میاندازد و چند تا پرتاب کورکورانه به نقاط نامعلوم میفرستند. یک رئیس خوب باید داشتن و مهارتهای شما را به چالش بکشد اما این نوع طراحی به دههی 90 برمیگردد و شما باید توی همان زبالهدان تاریخ رهایش کنید همانجا که به آن تعلق دارد.
12 مسیر جنگی در دسترس است که همه از تنظیمات و قسمت مسیرهای اصلی (the main track) آزاد میشوند. حالت مبارزهای یا جنگی مواردی مثل سوپر موتور و آیتمهای نامرئی شدن را معرفی میکند که هر دو در این چالشی که متمرکز بر مبارزه است بیفایده به نظر میرسند. سوپر موتور فقط شما در طول مسیر به پرواز درمیاورد و حالت نامرئی بودن هم میشد خوب باشد اگر 100% چرخهای شما برای همه قابلمشاهده نبود!کمتر نامرئی شدن که نامرئی شدن نیست!
به دست آوردن تمام این موارد کاملاً مرتبط و مبتنی بر زدن رقبا با سلاحها، بردن پرچمها به پایگاه خود یا جمع کردن کریستالها در حین اینکه با دشمنان در زد و خورد هستید است. بنابراین باوجود داشتن همهی این 5 حالت، تفاوت چندانی در گیم پلی ایجاد نمیکند. حالت نبرد چیز بدرد بخوری است اما چیز زیادی برای نوشت در مورد آن نیست. من باید طوری جلوه بدهم که انگار چیزی فراتر از مسابقه دادن است اما در واقع اینطور نیست.
حالتهای چالشی با چاشنی موفقیت
حالت مسابقه با چالش زمان (Time trial) خیلی آسان و به طرز عجیبی بیروح و کسلکننده است. فقط تا آنجایی که میشود باید سریع برانید و با ورژن روح خود مسابقه بدهید وقتی که سعی دارید تا بیشترین رکورد کامپیوتر را بشکنید. چالش کریستال هم به همان اندازه پیش پا افتاده است. تمام کریستالها را بگیرید (در میدانهای مسابقه دایرهای شکل که منحصر به حالت مبارزه است) قبل از اینکه زمان به پایان برسد. این یک چالش است قبول، اما از نوع جذاب آن نیست.
از طرفی دیگر the Relic Race و چالش CTR دو تا از بهترین حالتهای بازی CTR Nitro-Fueled هستند. Relic Races شامل غلبه بر جاده زیر زمان مشخصشده است، چیزی شبیه همان Time Trial است. اینجا شما تنها مسابقه میدهید اما پیچی به جاده اضافه شده و جعبههایی در آن وجود دارد که تایم را به ترتیب 1، 2 و 3 ثانیه نگه میدارد. این ویژگی یک لایه هیجان و استراتژی را به همان مسیرهای آشنا اضافه میکند.
حالت چالش CTR نیاز به جمعآوری حروف C، T و R دارد تا درحالیکه در جایگاه اول مسابقه را به پایان میرسانید بر چالش جاده غلبه کنید. ترکیبی از پیدا کردن جای دقیق حروف، با موفقیت به دست آوردن آنها و همچنین مدیریت اینکه مسابقه را با در نظر گرفتن بُعد سرگرمی آن به پایان برسانید. و برخلاف دیگر چالشها، این چالش پُر از بازیکنهای کامپیوتر است که حسش را به بازی اصلی خیلی نزدیک میکند.
به دنبال نسخه Bandicute
قابلیت شخصیسازی هم برای ماشینها و هم برای کاراکترها وجود دارد، اما این آیتمها تأثیری روی حالت مسابقه نخواهد داشت و میدانهای مسابقه به همان حالت قبلی باقی میمانند. خیلی از این آیتمها در حین حالت ماجراجویی آزاد میشوند و صفحهای بهصورت پاپ آپ باز میشود که میگوید: «شما یک رنگآمیزی جدید به دست آوردید!» که بین مسابقات و جهان متصل که مسیرها در آن وجود دارند اختلال ایجاد میکند. بقیه آیتمهای تزیینی و زیبایی را با پول رایج داخل بازی یعنی همان سکههای Wumpa میشود در پیت شاپ خریداری کرد. پوست و کاراکترها خیلی صاف شفاف هستند اما تعداد زیادی آیتمهای رنگآمیزی و انواع مختلفی از چرخها وجود دارد تا به حالت دلخواه برسند.
وقتی وارد اکانت کاراکترها میشوید، پوست کاراکترها، بدنه ماشینها، چرخها، رنگآمیزی و استیکرها تنها یکسوم حال شخصیسازی و تزیینی است که شما می تواید با تمام کردن حالت ماجراجویی بهراحتی آنها را باز کنید. بعضی از آنها نیازمند تکمیل کردن چالشهای بیشتر است و بقیه آنها با پول رایج داخل بازی قابل خرید کردن هستند.
فروشگاه داخل بازی پیشنهاد یا معاملههای روزانه را ارائه میدهد که شامل پوستهای کاراکترها، رنگآمیزی و استیکرها میشوند که در سه دسته معمولی (Basic)، جذاب (Exotic)، و افسانهای (Legendary) قرا میگیرند. درحالیکه آپشن تزیینی و زیبایی در بازیها، آیتمهای پذیرفتهشده و عادیای هستند، این که ویترین فروشگاه بازی بهصورت دورهای به نمایش درمیآید و بهشدت سعی دارد این مسئله را موضوعی عادی جلوه دهد، به طرز ناخوشایندی بیربط به نظر میرسد. درحالی که این یک بازی در دست بازیهای معمولی یا به اصطلاح مبلی (فقط جهت سرگرمی) با تعدادی بازی آنلاین بهحساب میآید. ویترین فروشگاه و صفحه لودینگ در بازی CTR در کل چیزی شبیه همان سال 2008 است. آنها به شیوهای نامطلوب در مقابل جهت هنری زیبای این بازی قرار میگیرند. بهصورت کلی آیتمهای تزیینی و زیبایی بسیار خوبی در CTR Nitro-Fueled وجود دارد اما برخی از بامزهترین و جالبترین آیتمها مانند Polar’s fisherman’s suit و Robo-Cortex در پیت شاپ گیر کردهاند. علاوه بر این خیلی از این آیتمها ارزش چالشهایشان را ندارند. بهطور مثال با 100 درصد پیشرفت در حالت ماجراجویی شما آیتم رنگآمیزی رنگ سبز را برای Hovercraft به دست میاورید. همین!اما درعینحال برای 101 درصد پیشرفت، شما پوستهی Nitros Oxide را به دست میآورید که حداقل میشود این را چیزی درخور حساب کرد.
نظر نهایی
درجه سختی بازی Crash Team Racing Nitro-Fueled، طراحی خاطرهانگیز مسیر مسابقه و سیستم افزایش سرعت و قدرت اعتیادآور، همه و همه باعث میشوند این بازی ماشین مسابقهای، مخصوصاً از لحاظ رقابتی ارزش بازی کردن داشته باشد (هرچند بازیکنهای جدید باید یک یا دو راهنما را اول بررسی کنند). حالت بازی تکنفره غنیتر از چیزی است که این ژانر بهطور معمول ارائه میدهد. اما وقتی به حالت کمارزش و غیرمعمول ماجراجویی میپردازیم این بازی میتواند بهشدت خستهکننده باشد. بهطورکلی، حالت جدید HUD در تصویر، آپشن های تزیینی و زیبایی و قابلیت جابجایی بین کاراکترها در حین کمپین بدین معنی است که عملاً هیچ رقابتی بین این نسخه و نسخه سال 1999 و اورجینال این بازی نیست.
گارانتی | سلامت فیزیکی و هفت روز مهلت تست |
سازگار با | PS4 , PS4 Pro , PS4 Slim |
ريجن (Region) | Region 2 |
محصولات بازدید شده